نشر خبر

آخرین عناوین

پربیننده ترین

کد مطلب: 31580  |  
تاریخ انتشار : 1396-11-23 17:30
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: در حال حاضر آموزش های مهارتی در کشور همه گیر شده و گرایش به سمت این آموزش ها به 40 درصد افزایش یافته است.

به گزارش دانشجو پرس ، دکتر محمدحسین امید روز دوشنبه در نشست خبری چهارمین کنگره ملی آموزش عالی مهارت، فناوری و اشتغال که در محل دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار شد، با اشاره به این که گفتمان آموزش های مهارتی در کشور به گفتمان غالب تبدیل شده است، گفت: درصورت تداوم همین روند در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه می ‌توانیم 50 درصد آموزش ‌ها را به سمت آموزش‌ های مهارتی پیش ببریم.
امید خاطر نشان کرد که براساس برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی در کشور تا پایان این برنامه به 30 درصد برسد اما در حال حاضر این میزان کمتر از 15 درصد است، ولی بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، در سال 98 جمعیت زیادی از دانش‌ آموختگان کشور را خواهیم داشت که به سمت این نوع آموزش‌ ها گرایش دارند.
امید ادامه داد: در سال تحصیلی 96 – 97، 550 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در واحدهای علمی کاربردی برای آموزش های مهارتی وجود داشت اما کمتر از 200 هزار متقاضی برای مهر امسال جذب این دانشگاه شد. این موضوع نشان می دهد که ظرفیت آموزش های مهارتی وجود دارد اما متقاضی کم است.

***ادغام تعدادی از آزمون‌ های دانشگاه علمی کاربردی
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه ها برای تدوین منابع درسی متناسب با سر فصل‌ های این دانشگاه با کمک اساتید خبره خبر داد و گفت: پس از تدوین منابع درسی، قرار است بخشی از آزمون‌ های دانشگاه به صورت متمرکز برگزار شود. کتب درسی این دانشگاه با همکاری مرکز نشر دانشگاهی منتشر خواهد شد.

***دانشگاه علمی کاربردی تا یک سال و نیم دیگر به بخش خصوصی واگذار می شود
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه اخیر ابلاغ شده از سوی رییس جمهوری، گفت: شورای عالی اداری کشور اخیرا مصوبه ‌ای تصویب کرد که این مصوبه دو بند اساسی دارد. بند اول آن به مراکز علمی، پژوهشی و بند دوم نیز به مراکز علمی کاربردی اختصاص داده شده است. این مصوبه توسط رییس جمهور ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: براساس بند 1 این مصوبه، موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه ‌های اجرایی نمی ‌توانند دانشجو پذیرش کنند و در بند 2 مصوبه نیز تاکید شده است که مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه ‌های دولتی باید تا پایان سال 97 – 98 به بخش غیردولتی واگذار شوند، در غیر این صورت این مراکز منحل خواهند شد.
امید تاکید کرد: مراکز دولتی این دانشگاه تا یک سال و نیم آینده به بخش خصوصی واگذار خواهند شد و براساس این مصوبه‌ پذیرش دانشجو در این واحدها برای ورودی بهمن متوقف شده است.
وی در خصوص نحوه اجرای این مصوبه نیز گفت: ما به دستگاه ‌های اجرایی کمک خواهیم کرد تا واگذاری مراکز علمی کاربردی به بخش خصوصی، به بهترین شکل صورت گیرد. 
امید در عین حال تاکید کرد که این مراکز به هیچ عنوان تعطیل نخواهند شد و فقط از بخش خصوصی به بخش دولتی منتقل می‌ شوند؛ ما دستگاه ‌های ذیربط را در بخش خصوصی به منظور انتقال مراکز دولتی به این بخش ‌ها شناسایی خواهیم کرد و با کمک آنها نسبت به انتقال این مراکز اقدام می‌ کنیم؛ همچنین با انتقال این مراکز به بخش خصوصی، کیفیت آنها تحت‌الشعاع قرار نمی گیرند زیرا بسیاری از مراکز خصوصی ما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
رییس دانشگاه علمی و کاربردی گفت: شرایط واگذاری این واحدها نیاز به تدوین اساسنامه دارد که البته داشتن زیرساخت‌ های لازم و غیر دولتی بودن از جمله مهم‌ترین این شرایط خواهد بود.

***امضای اساسنامه مراکز خصوصی دانشگاه علمی کاربردی اختیاری است
رییس دانشگاه علمی و کاربردی همچنین به اساسنامه مراکز خصوصی دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: امضای این اساسنامه از سوی مراکز کاملا اختیاری است. اما مراکزی که اساسنامه را امضا کنند، از امتیازات آن نیز بهره‌مند خواهد شد و خوشبختانه دو سوم روسای مراکز با تصویب اساسنامه موافقت کرده ‌اند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی انتقادها به بحث انتخاب افرادی خارج از بدنه دانشگاه علمی کاربردی در چارت مدیریتی گفت: این حوزه از اختیارات بنده است و افرادی که از نظر من صلاحیت کافی داشته باشند، می‌ توانند در این مجموعه مشغول به کار شوند.
امید همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر واریز 15درصد شهریه دانشجویان به حساب مرکز دانشگاه علمی کاربردی، گفت: این مبلغ شهریه مستقیما به خزانه دولت واریز و در چارچوب و مقررات مشخص از سوی دانشگاه هزینه می‌ شود، اما باید در خصوص 85 درصد باقی مانده شهریه که دانشجویان به واحدهای علمی کاربردی واریز می ‌کنند، شفاف ‌سازی اساسی صورت گیرد.
رییس دانشگاه علمی کاربردی در زمینه آخرین وضعیت فراخوان دانشگاه علمی کاربردی برای جذب مدرس نیز گفت: 45 هزار نفر در این فراخوان شرکت کرده‌اند که 30 هزار نفر آنها در فرآیند ارزیابی ‌ها حاضر شدند و در نهایت هشت هزار نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی به مراکز معرفی می ‌شوند که نتیجه این فراخوان تا آخر بهمن در تمامی استان‌ ها نهایی می‌ شود.
امید ادامه داد: در تهران نیز 10 هزار نفر برای جذب هزار پست مدرسی ثبت ‌نام کردند که سه هزار نفر آنها در آزمون کتبی پذیرفته شدند و به منظور ارزیابی در کارگروه ‌های متعدد دعوت شده‌ اند.
وی همچنین از آغاز فراخوان جدید جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی تا قبل از پایان سال خبر داد و گفت: اگر تعداد داوطلبان بیش از حد نیاز نباشد، آزمون کتبی برگزار نخواهیم کرد،‌ بلکه افراد متقاضی مستقیما به منظور مصاحبه دعوت خواهد شد.
دبیر علمی چهارمین کنگره ملی آموزش عالی مهارت، فناوری و اشتغال نیز در این نشست گفت: آموزش های مهارتی بدون توجه به استانداردهای صلاحیت حرفه ای نمی توانند امیدوارکننده باشند و لازم است صلاحیت حرفه ای در آموزش های ما گفتمان غالب باشد. 
دکتر جواد حاتمی افزود: در میان محورهایی که در این کنگره مورد بحث قرار می گیرد، محور صلاحیت های حرفه ای و استانداردهای مشاغل بیشترین استقبال را داشته که این موضوع بسیار امیدوار کننده است زیرا آموزش های مهارتی بدون توجه به استانداردهای صلاحیت نمی توانند بسیار امیدوار کننده باشند. 
وی ادامه داد: اما کمترین محوری که مورد استقبال قرار گرفت بحث آینده پژوهشی در مقوله آموزش های مهارتی بود که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد زیرا بدون توجه به حوزه آینده پژوهشی در آموزش مهارتی بحث اشتغال محقق نمی شود. 
حاتمی در خصوص چهارمین کنگره ملی آموزش عالی مهارت ، فناوری و اشتغال نیز گفت: این کنگره فردا 24 بهمن در تالار علامه ‌امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. 
وی ادامه داد: 268 عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که پس از داوری ها 73 عنوان مقاله در این کنگره ارائه می شود که 21 مورد مقاله به صورت شفاهی و 52 مورد به صورت پوستر ارائه خواهند شد. همچنین با توجه به اهمیت موضوع کنگره 10 عنوان مقاله سفارشی از افراد شاخص و با تجربه حوزه مهارت های آموزشی داریم. 
حاتمی افزود: در این کنگره، مقاله‌ها در 5 پنل ارائه خواهند شد و هر پنل نیز دارای سه بخش ارائه مقاله منتخب، ‌ارائه تجربیات موفق و کارگاه خواهد بود. 

نظر شما